8 octombrie 2012

Atentat la gramatica limbii romane





În ultima perioadă atentăm extrem de dur la şi aşa şubreda gramatică a limbii române. Nu caut să scot în evidenţa absenţa unui "i" sau a virgulei într-un articol care per total este bine scris căci a greşi e omeneşte însă când internetul (şi nu numai) este inundat de "a-ţi" te întrebi cum de în mintea lor strălucită au găsit de cuviinţă să despartă  "a" de "ţi" ? Exemplu: "a-ţi făcut". Eu am făcut, tu ai făcut, el/ea a făcut, noi am făcut, voi AŢI făcut, ei/ele au făcut - mod indicativ, timp perfect compus. Ori considerăm "a făcut" verb şi "ţi" pronume ?!  De ce să arunci cratimă acolo unde nu-i nevoie?
 Şi cum românul când face o pasiune pentru ceva o ţine una întruna cu ea, mai scoatem o perlă: "î-ţi place" Hai nu zău? "Ţi-ul" ăsta bată-l vina. Îmi ţiuie urechile când citesc aşa ceva. Şi culmea: când e nevoie de cratimă caut-o de unde nu-i. E ca deja celebra vorbă,  "caut o -cratimă- dar nu găsesc, caut o cratimă dar nu găsesc. Toate cratimele să apeleze la mine." Exemplu: luat-o, chemat-o vs "frumoas-o"," fetiţ-o". Corect vs greşit.  Luat-o : pe cine? pe ea, o.  Luat -vb, o - pronume; în timp ce frumoaso,  fetiţo sunt de la o poştă substantive în vocativ. Nu m-ar mira ca în curând să văd scris "frumosu-le"  Mai are rost să aduc în discuţie clasicul "sau"? Bată-l vina că tare nenorocit a fost de unii şi de alţii. 
Şi acestea sunt doar câteva exemple de care m-am împiedicat în ultima perioadă. De "a-ţi" chiar aseară când vroiam să citesc un mic articol. Când am văzut că întrece măsura şi scrie greşit într-o veselie am şi închis tab-ul. Agasant.


EN: There is no point to translate this post because you wouldn't understand it unless you know the Romanian grammar rules. Basically I wrote about the most common  and annoying grammar mistakes.

2 comentarii:

Ash Louise spunea...

I've learned two different languages in my time. I HATE the grammer rules that break the rules :)

Deeb spunea...

You've got a point. I also dislike the so called rules with many exceptions. What I wrote about was more like the incorrect way of using your which obviously stands for posession vs you're pronoun + verb.
I came to the conclusion that we make more and more grammar mistakes and some of them are annoying :D

09 10