Recenzie: Ganduri de pe o planeta nervoasa - Matt Haig | Deeb's Blog

Pe Matt Haig l-am descoperit in urma cu circa 1 an de zile prin intermediul cartii "Cum sa opresti timpul".
A fost o lectura placuta si relaxanta dar care nu m-a impresionat la fel de mult precum a făcut-o "Cateva motive sa iubesti viata." Am citit-o pe nerasuflate, am mazgalit pasaje cu markerul semn ca o voi pastra in biblioteca si o sa ma reintorc la ea candva.
Prin intermediul ei l-am cunoscut pe Matt si mi-am dat seama ca intre noi exista similitudini la nivelul experientelor traite si a modului in care ambii ne dorim sa privim viata.
Sunt constienta ca viata l-a purtat pe niste carari mult mai intunecate si ca incarcatura lui emotionala a fost categoric mai intensa insa simt ca intre noi exista o conexiune. Motiv pentru care abia am asteptat sa citesc "Ganduri de pe o planeta nervoasa".



Nu stiu daca o sa reusesc sa va descriu cu exactitate ce mix de sentimente m-a lovit cand am parcurs aceasta lectura dar o sa incerc sa ilustrez la cald (zilele acestea am terminat-o) gandurile mele vizavi de aceasta carte gasita pe Libris

M-am pregatit pentru o carte cu pasaje de o intensitate emotionala ridicata, citate care sa ma lase cu un nod in stomac si un "hmm, are dreptate" si asa a si fost. 




"Ganduri de pe o planeta nervoasa" vine in continuarea cartii "Cateva motive sa iubesti viata" spunandu-ne ca traim intr-o lume nebuna, o lume a vitezei si tehnologiei. O lume stresata si supraincarcata in care atacurile de panica, anxietatea, depresia sunt atat de prezente in viata noastra, direct sau indirect, incat Matt Haig se intreaba, pe buna dreptate, : 

"Cum sa traim intr-o lume nebuna fara sa innebunim noi insine?
Cum sa traim intr-o lume in care presiunea sociala a atins cote alarmante? 
Cum poti ramane uman intr-o lume tehnologizata? 


Suntem bombardati zilnic cu imagini ale standardelor de frumusete mai agresiv decat oricand. La stiri, in reviste si mai ales pe social media. 
Oamenii isi editeaza fotografiile si le trec prin o serie de filtre prezentand o lume perfecta lipsita de griji si un corp sculptat, realizat peste noapte. Iar noi le percepem ca atare si ne ingrijoram ca nu vom fi niciodata la fel. Stam cu nocivul in fata ochilor zilnic si suntem bantuiti, voluntar si involuntar de ganduri prapastioase. 

Ca om care lucreaza in domeniul Marketingului si vede zilnic campanii antibatranire, de slabire, de modificare a trasaturilor fetei prin trucuri de machiaj si proceduri medicale, ideile insirate pe hartie de Matt mi-au dat de gandit. Ceea ce mi-a ramas insa intiparita in minte a fost "si cu toate acestea tot nu suntem nemuritori.

Daca timpul petrecut pe internet va cauzeaza orice fel de stres, va las aici oda retelelor de socializare. Reflectati asupra ei si incercati sa incetiniti ritmul. Prin lectura. Printr-o plimbare. Prin sport. Prin meditatie. 





Una din incercarile mele zilnice consta in impartirea timpului personal cu cel petrecut online. Deseori ne simtim pe fuga, spunem ca nu avem timp de citit, nu avem timp sa ne vedem cu prietenii, nu avem timp sa facem sport. 
Dar speranta de viata a crescut, avem tehnologia necesara pentru a ne usura munca si a economi timp. Asadar problema nu este ca nu avem timp, problema consta in gestionarea lui si a faptului ca suntem supraîncărcati de toate celalalte lucruri. 
Cand mancam vrem sa ne uitam si la un serial sau clipuri pe Youtube, cand ne intindem in pat dupa o zi lunga la birou, punem mana pe telefon si ne suprasolicitam ochii deja obositi.
La fel facem si cand ne trezim. 

Un alt razboi al timpului nostru este razboiul contra somnului
Avem atatia stimuli care ne tin treji incat ajungem sa nu dormim suficient. Lipsa somnului duce la oboseala, iritatie si letargie. Pe termen lung ele duc la probleme serioase de sanatate inclusiv accentuarea riscului de a face depresie. 
Da, somnul este dusmanul consumerismului si aliatul nostru de nadejde. 
Suntem dornici sa fim in permanenta conectati cu ce se intampla in aceasta lume agitata incat uitam sa ne deconectam si sa avem grija de noi, de sanatatea noastra fizica si psihica. 

Despre toate acestea ne povesteste Matt cu atat de multa sinceritate  in "Ganduri de pe o planeta nervoasa" incat aveam impresia ca vorbeste cu mine si despre mine. 

Va recomand cu caldura sa ii dati o sansa acestei carti si inchei cu un pasaj "De tinut minte"